Одним з головних завдань початкової школи є планомірна
та систематична робота з формування каліграфічного письма. Каліграфічна хвилинка на уроках української мови
займає 2-3 хвилини, але значення її чимале. Вона націлює дітей
на старанність і зосередженість, на естетичне оформлення своєї роботи.
Система
хвилинок каліграфії заохочує дітей до навчання, сприятиме і розвитку мислення
дітей, і розвитку пам’яті, і умінню аналізувати, співставляти, систематизувати,
спостерігати, міркувати, пізнавати щось нове і цікаве. Така робота сприяє
вихованню у молодших школярів любові до рідного краю і своєї Батьківщини,
повагу до національних традицій і символів українського народу, повагу до людей
інших національностей, їхніх звичаїв і традицій, почуття гордості за відомих
людей України, турботливе ставлення до цінностей і надбань нашої країни.
А а ай стр
айстра
Милі айстри —
осінні квіти,
різні всі й
неповторні, ясні
і веселі,
неначе діти,
і привабливі, і
чарівні.
-
Які осінні
квіти ростуть на шкільному подвір’ї?
-
Яка з них схожа
на зірочку?
-
Зробіть
звуко-буквений аналіз слова айстра.
-
Запишіть каліграфічно в зошит рядки з вірша
Надії Красоткіної.
-
Підкресліть прикметники та підберіть синоніми
до слова чарівні.
Б б ба рв нок барвінок
Недавно ще гула метелиця,
кругом лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
зеленим килимом до ніг.
-
Які рослини
символи України ви знаєте?
-
За допомогою якої
частини мови письменниця описала барвінок?
-
Запишіть рядки з
вірша Надії Красоткіної.
-
В останньому
реченні визначте підмет та присудок?
В в вед мі ведмідь
А як час тепла пробіг,
заляга ведмідь в барліг.
Спить всю зиму, до весни
і солодкі бачить сни.
-
Яких мешканців
лісу ви знаєте?
-
Одним з них є
ведмідь.
-
Доберіть
прикметники до слова.
-
Виконайте
звуко-буквений аналіз цього слова.
-
Запишіть вірш з
дошки. Знайдіть складне речення. Доведіть свою думку.
Літера Г,г
Г г го гл чаргон
нагли судпо
Глина в кого ож.ва?
Творить з нею хто д.ва?
В кого посуд, ніби жар?
Ну, звичайно ж , це - …
-
Прочитайте і
каліграфічно спишіть приховані слова.
-
Хто такі гончарі?
-
Спишіть текст, вставте пропущені букви та слово.
-
Які літери
вставили? Поясніть свій вибір.
-
Визначте види
речень за метою висловлювання?
Ґ ґ ґе дзь ґедзь
Багато ґедзів – на врожай огірків.
Ґедзі особливо злі перед
дощем.
-
Як називається
муха, яка живиться кров’ю тварин ?
-
Коли так говорять – «кинути ґедзя», «ґедзь напав» ?
-
Зробіть звуко-буквений аналіз слова ґедзь.
-
Прочитайте і запишіть народні прикмети, пов'язані з цією
комахою.
Д д дя ел дятел
По рецепту на базарі
дятел вибрав окуляри
натягнув собі на ніс
полетів трудитись в ліс.
-
Яку користь
приносять пташки?
-
Кого називають
лікарем лісу? Дятел – священний, пророчий
птах. Існує переказ, що дятел був колись людиною, а потім Бог покарав його за
гріх, і він перекинувся на птаха.
-
Зробіть
звуко-буквений аналіз слова дятел.
-
Спишіть рядки з
вірша М. Стельмаха.
Вставте пропущені розділові знаки. Підкресліть
однорідні члени речення.
Літера Е,е
Е е ме те метелик
Над айстрами
метелики літають,
такі
барвисті, гарні і легкі.
То квітку
найгарнішу вибирають,
то носяться
веселі та прудкі.
- Чи спостерігали ви як
літає метелик?
- В давнину вважалося,
що це пурхають душі померлих. «Ось, чия-то душка літає», – такі слова можна
почути навіть у наш час.
- Поділіть це слово на
склади.
- Запишіть каліграфічно рядки
з вірша Надії
Красоткіної.
- Знайдіть у вірші однорідні члени. Слово найгарнішу розберіть за будовою.
Літера Є,є
Є є ає ць заєць
Зайчик зщулився в кущах, бо напав на
нього страх.
-
Відгадайте
загадку:
В
полі, в лісі, навкруги –
Скрізь
у мене вороги.
Часом
лізу я у шкоду,
Їм
капусту на городах,
Моркву,
ріпу, буряки.
Відгадай,
хто я такий?
-
Зробіть
звуко-буквений аналіз слова заєць.
-
Запишіть скоромовку:
-
Підкресліть слова у яких більше
звуків, ніж букв. Доведіть свою думку.
Літера Ж, ж
Ж ж жу ве ль
журавель журавка журавлиця
Під бе.хмарною
син.ою да. ю,
відірвавшись кр.лом від з.млі,
закурликало небо печа. ю —
це у вирій л.тять журавлі.
відірвавшись кр.лом від з.млі,
закурликало небо печа. ю —
це у вирій л.тять журавлі.
-
Про якого птаха можна сказати, що він великий, перелітній, з довгими
ногами і довгою шиєю? Це – журавель. Самка його зветься журавка або журавлиця.
Запишіть ці слова.
-
Запишіть каліграфічно в зошит рядки з вірша
Надії Красоткіної.
Літера З, з
З з зе мл ля земля
Земля моя,
прекрасна Україно,
твоєю піснею я серденько живлю.
Для мене ти і вічна, і єдина,
і я тебе всім серденьком люблю!
твоєю піснею я серденько живлю.
Для мене ти і вічна, і єдина,
і я тебе всім серденьком люблю!
-
Підберіть прикметники до слова земля.
-
Запишіть каліграфічно рядки з вірша Надії Красоткіної. Знайдіть звертання.
- Що таке дієслово? Підкресліть
дієслова. Визначте їх час.
Літера и
и ии жи житло
Бджоли сидять на спинках вуликів – буде
велика спека.
-
Як називають житла тварин, створені самими тваринами?(Барліг, гніздо,
дупло, лігво, нора)
-
А як називають житла, побудовані для тварин людьми?
(Акваріум, будка, вольєр, клітка, загорожа,
шпаківня, вулик)
-
Відгадайте, як називають цю істоту?
Я труд поважаю,
все літо літаю у поле до гаю,
Збираю медок із різних квіток.
Кого не злюблю, того жалом колю. (Бджола)
-
Де живуть бджоли?Яку користь вони приносять?
-
Запишіть народну прикмету.
-
Визначте
граматичну основу в реченні. Яке це речення? Доведіть.
Літера Й, й
Й й ай врожай коровай
Здрастуй, тату!
Здрастуй, поле!
Як чудово тут навколо!
Золотом дзвенить врожай,
буде добрий коровай.
Як чудово тут навколо!
Золотом дзвенить врожай,
буде добрий коровай.
Земля чорна, а білий хліб родить.
-
Десь вода вирує голосно, млин гуде і меле
борошно. Що таке борошно?
-
Які хлібні вироби виготовляють з борошна?
-
Прочитайте вірш
-
Спишіть останнє речення. Визначте граматичну
основу.
-
Прочитайте речення із звертанням.
-
Запишіть прислів’я і поясніть його значення. Назвіть
слова-антоніми.
І
і ірис синій іній
Спинись на
хвилинку,
поглянь, як красиво!
Це іній
пухнастий —
справжнісіньке
диво.
-
Які опади бувають
взимку?
-
Утворіть слово з першого складу першого слова і другого - другого слова : ірис, синій
-
Що таке іній? (Іній – це льодяні кристали
води у вигляді сніжинок, що осідають на поверхні охолоджених предметів.)
-
Прочитайте спонукальне речення.
-
Запишіть із пам’яті.
-
Виконайте звуко-буквений аналіз
слова іній, підберіть синоніми (паморозь, приморозь).
Літера Ї,ї
Ї ї їжа їжак
метеликів ловили
Два хлопчики коло струмка
на стежечці зустріли.
і молодого їжака
Два хлопчики коло струмка
на стежечці зустріли.
і молодого їжака
Два хлопчики коло струмка
метеликів ловили
і молодого їжака
на стежечці зустріли.
метеликів ловили
і молодого їжака
на стежечці зустріли.
- Пограймо
зі словами у додавання. Додай букву, щоб вийшло нове слово. Їжа – їжа+к=їжак.
- Що ви пам'ятаєте про
їжака з уроків природознавства? Їжак – наймудріший з усіх тварин, тому що
найдовше живе на світі.
- Переставте рядки і запишіть вірш.
-
Виконайте звуко – буквений аналіз слова їжак.
К к ка ли на калина
Пишається, вода,
червона, калина
Пишається над
водою червона калина.
-
Які ви знаєте
народні символи України? Одним з улюблених є калина.
-
Із слів складіть
речення, змінюючи слова і використовуючи прийменники..
-
З якого твору цей
рядок? Хто його автор?
-
У «Кобзарі» слово
калина зустрічається 365 разів.
-
Встановіть зв’язок слів у реченні.
-
Виконайте звуко – буквений аналіз слова водою.
Літера Л, л
Л
л лі лід
Ох,
змінився навколишній світ,
голо,
пустинно і холодно стало.
А
на калюжах тонесенький лід,
ніби
гладесеньке скельце упало.
-
Пригадайте, в яких трьох
станах може існувати вода? Наведіть приклади води у твердому стані.
- Запишіть
каліграфічно рядки з вірша Надії
Красоткіної.
- Підкресліть прислівники.
- Доберіть споріднені слова до слова лід.
Літера
М, м
М м му мор мухомор
Я мухомор, я людомор,
Червоний, наче помідор.
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого.
Та я
отруйний, пам’ятай!
Мене
побачиш - обминай!
- Назва якого гриба
погрожує мухам?
-
З якого твору ці рядки?
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого. (П’єса “Хвалилися гриби»)
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого. (П’єса “Хвалилися гриби»)
- Прослухайте уривок,
назвіть та запишіть спонукальні речення.
Літера Н, н
Н н не іл ля неділя
А субота – хлібом – сі..ю
прив..ла с..стру н..ділю.
- Які дні тижня знаєте?
- Який останній
день? Вірили, що людина, яка народилася в
неділю, буде щаслива, гарна, здорова.
- Запишіть речення, вставляючи пропущені букви
- Які букви ви вставили? Що відбувається з
приголосними перед закінченням в орудному відмінку однини? (Вони подовжуються) Чи
завжди відбувається подовження?
- Виконайте звуко – буквений аналіз слова неділя.
Літера О, о
О о оо ок ор океан море
Океани і моря, сполучені між собою, утворюють єдиний
Світовий …(океан).
- Які океани ви знаєте?
- Підберіть прикметники до іменника море.
- Які моря є в Україні? Як записуються власні
іменники?
- Закінчіть речення, запишіть його каліграфічно.
Літера П, п
П п пр бл приваблює
Бо квіточка —
це усмішка землі.
А квітка
вабить очі і милує.
Приваблює,
захоплює, чарує.
І сяє, ніби
сонечко, в імлі.
А квітка вабить очі і милує.
І сяє, ніби сонечко, в імлі.
Приваблює, захоплює, чарує.
Бо квіточка — це усмішка землі.
- Це поезія Надії Красоткіної «Квітка». З
чим порівнює квітку поетеса? Які квіти – символи ви знаєте?
- Підберіть прикметники до слова квітка.(Ароматна,
духмяна, пахуча, п’янка, запашна).
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша.
-Розберіть за будовою прикметник запашна.
Літера Р, р
Р р ер рб
верба
Стежина зникає у верболозах;
поміж (плакучих) верб (співають)соловейки.
- Ми говорили
про улюбену та поширену на Україні рослину – калину. А без якої ще рослини не
можна уявити собі Україну?
- Складіть зі словом верба словосполучення, речення.
- Прочитайте групи слів. Які з них можна назвати
реченням?
- Поширте словосполучення «поміж верб соловейки» так,
щоб утворилось речення. Запишіть речення, встановіть зв’язок слів у реченні. (На
вибір.)
Літера С, с
С с со нц сонце
Т.пло і світло. Як без ц.ого жити?
Без світла і т.пла жи. я нема.
І доки буде сон.чко світити,
мине нас холод і страшна піт.ма.
- Прочитайте рядки з вірша Надії Красоткіної «Сонце».
- Без чого ще неможливо жити? (Без повітря, води,
сонця).
- Знайдіть іменники. На які питання вони відповідають?
- Знайдіть спільнокореневі слова .
- Запишіть каліграфічно,
вставляючи пропущені букви.
Літера Т, т
Т т тва тварини
Тварини дають цінні і
необхідні продукти харчування. Вівці дають
людям не лише м’ясо, але вовну для одягу. Вовк старіє, а не мудріє.
- Ми часто говоримо про рослини. Але тварини так само
населяють нашу планету. Без них неможливо уявити життя людей. Назвіть звуки в
слові тварини.
- Які слова називаються однорідними членами речення?
Які при них ставляться розділові знаки?
- Каліграфічно спишіть речення, вставте пропущені
сполучники
Поясніть вживання розділових знаків.
Поясніть вживання розділових знаків.
- Виконайте звуко – буквений аналіз слова моє.
Літера У, у
У у Уу кр Україна
Я і Україна, я — й моя держава,
Ми сини і доньки на святій землі.
Ми — її майбутнє, честь її і слава.
Знаємо про це ми, хоч і ще й малі.
- Що ви знаєте про свою державу?
- Доберіть синоніми до слова Україна.
- Знайдіть займенники. На які питання вони
відповідають?
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша «Україна» Надії
Красоткіної, займенники підкресліть.
Літера Ф, ф
Ф ф фа рт фартух
Без праці нічого (не) зробиш.
Лінивого й ноги (не) носять.
Хочеш їсти калачі - (не) сиди на печі.
- Як називають одяг, який пов’язують спереду для захисту
від забруднення? Підберіть синоніми до цього слова.
- Люди яких професій у своїй
роботі користуються фартухами?
- Які прислів’я
про працю
ви знаєте?
-
Спишіть прислів’я. Як пишеться не з дісловами?
Літера Х, х
Х х уд жн художник
І пишаються дерева
золотим своїм вбранням.
Це якийсь маляр, напевно,
догодити хоче нам.
-
Хто такий
художник?( Художник – це людина, яка займається живописом)
-
Назвіть відомих
художників України. (Архип Куїнджі,
Микола
Пимоненко, Катерина Білокур…)
- Складіть слова з букв, які входять до складу слова
художник. (жук, кожух, дух, ножик…)
- Каліграфічно спишіть вірш Н. Забіли.
- Розберіть за членами перше речення.
- Чи є однорідними членами речення слова золотим, своїм? Чому?
Літера Ц, ц
Ц ц це яйце
Писанки в
Україні традиційно виготовляли напередодні Великодня жінки та дівчата.
- Що таке
писанка?
- Пташині
яйця були символами життя. Це цікаво! У
канадському місті Вегревілі за проектом художника Павла Цимбалюка створено 20
–ти метровий пам’ятник українській писанці, що за розміром відповідає
триповерховому будинку
- Запишіть
під диктовку.
- Чому
вживається велика літера? Знайдіть однорідні члени речення. За допомогою чого
вони з’єднуються?
- Виконайте звуко-буквений аналіз слова яйце.
Літера Ч, ч
Ч ч ча йк
чайка
талисяПовер закоки з ходівпо ан кахчай.
Поверталися
козаки з походів на чайках.
- Гра “Зі слова – по букві”
З першого слова візьміть першу букву, з другого –
другу…
Чапля, фазан, жайвір, шпак, шуліка.
- Підберіть
прикметники до слова чайка,(білокрила, ніжна, самотня, прудка…) складіть
речення.
- Чайка – дуже гарна й волелюбна птаха. У наш час
чисельність їх зменшується, тому чайки занесені до Червоної книги.
- Які
багатозначні слова ще знаєте?
- Відновіть і запишіть речення.
Літера Ш, ш
Ш ш ша бл ля шабля
Та за Вкраїну нашу рідну
Ладнаю шаблю і коня.
- Ви вже знаєте,
що козаки дуже любили волю. Яка зброя допомагала козакам боронити рідну землю?
Що таке шабля?
- Запишіть у
зошит слова з пісні. Назвіть до якої частини мови належить кожне слово.
- Виконайте
звуко-буквений аналіз слова шабля.
- Підберіть до
слова лад антонім(безладдя). Розберіть його за будовою.
Літера Щ, щ
Щ щ ще др вк щедрівка
Ой, дзвенить щедрівочка, не вгаває:
- Хай життя
веселками розквітає!
- Як називають обрядові новорічні, різдвяні пісні? (Щедрівки,
колядки).
- До якої частини
мови належить слово життя?
- Підберіть синонім до іменника веселка.
- Спишіть вірш.
- Виконайте звуко- буквений аналіз слова життя.
Літера Ю, ю
Ю ю лю ст рк люстерко
Вибрала веселка
чотири люстерка:
озеро прозоре, море неозоре,
довгу річку, круглий став
у віночку із купав.
-
Гра “Зі слова –
по букві”
Лід, люстерко, щастя, плита, сокира, корова.
- Яке слово
утворилось від слова люстра? Доберіть синонім до нього?
- Які члени
речення називаються однорідними?
- Що можуть мати
при собі однорідні члени речення? Знайдіть їх у вірші і залежні слова.
- Спишіть вірш.
Літера Я, я
Я я яг од ягода
Вишиваю вишиваночку
я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках
ягідками рясно вишита.
- Які рослини- символи ви знаєте?
-Яку будову має
рослина? Які вам відомі види плодів?
(Ягода – великий соковитий плід. )
-
Коли буква я позначає
два звуки? Поясніть вживання слова з великої літери.
- Запишіть із пам’яті вірш.
- Підкресліть граматичну
основу першого речення. Визначте відмінок іменника вишиваночку. Виконайте
звуко-буквений аналіз слова ягода.
Літера ь
Ь ьь ку нь курінь
Довкола площі були побудовані хатки, так звані курені.
Вони були покриті очеретом або кінськими шкурами. В кожній такій хатці жив один
курінь із курінним отаманом.
- Як називались хати,
в яких жили козаки? Який останній звук у слові курінь?
- Як
переносяться слова з м’яким знаком?
- Підберіть
спільнокореневі слова до слова козак (козачка, козацька, козаччина,
козакувати).
- Запишіть під
диктовку. Перевірте диктант.
- Поясніть написання
слів очерет, курінний, отаман.
Комментариев нет:
Отправить комментарий