Хвилинки каліграфії


Одним з головних завдань початкової школи є планомірна та систематична робота з формування каліграфічного письма. Каліграфічна хвилинка на уроках української мови займає 2-3 хвилини, але значення її чимале. Вона націлює дітей на старанність і зосередженість, на естетичне оформлення своєї роботи.

Система хвилинок каліграфії заохочує дітей до навчання, сприятиме і розвитку мислення дітей, і розвитку пам’яті, і умінню аналізувати, співставляти, систематизувати, спостерігати, міркувати, пізнавати щось нове і цікаве. Така робота сприяє вихованню у молодших школярів любові до рідного краю і своєї Батьківщини, повагу до національних традицій і символів українського народу, повагу до людей інших національностей, їхніх звичаїв і традицій, почуття гордості за відомих людей України, турботливе ставлення до цінностей і надбань нашої країни.
 Літера А, а
А а ай стр айстра
Милі айстри — осінні квіти,
різні всі й неповторні, ясні
і веселі, неначе діти,
і привабливі, і чарівні.
-         Які осінні квіти ростуть на шкільному подвір’ї?
-         Яка з них схожа на зірочку?
-         Зробіть звуко-буквений аналіз слова айстра.
-         Запишіть каліграфічно в зошит рядки з вірша Надії Красоткіної.
-         Підкресліть прикметники та підберіть синоніми до слова чарівні.
 Літера Б,б
Б б ба рв нок барвінок
Недавно ще гула метелиця,
кругом лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
зеленим килимом до ніг.
-         Які рослини символи України ви знаєте?
-         За допомогою якої частини мови письменниця описала барвінок?
-         Запишіть рядки з вірша Надії Красоткіної.
-         В останньому реченні визначте підмет та присудок?
 Літера В,в
В в вед мі ведмідь
А як час тепла пробіг,
заляга ведмідь в барліг.
Спить всю зиму, до весни
і солодкі бачить сни.
-          Яких мешканців  лісу ви знаєте?
-         Одним з них є ведмідь.
-         Доберіть прикметники до слова.
-         Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова.
-         Запишіть вірш з дошки. Знайдіть складне речення. Доведіть свою думку.
Літера Г,г
Г г го гл  чаргон  нагли  судпо
Глина в кого ож.ва?
Творить з нею хто д.ва?
В кого посуд, ніби жар?
Ну, звичайно ж , це - …
-         Прочитайте і каліграфічно спишіть приховані слова.
-         Хто такі гончарі?
-         Спишіть  текст, вставте пропущені букви та слово.
-         Які літери вставили? Поясніть свій вибір.
-         Визначте види речень за метою висловлювання?
 Літера Ґ, ґ
Ґ ґ ґе дзь ґедзь
Багато ґедзів  – на врожай огірків.     
Ґедзі особливо злі перед дощем.
-         Як називається муха, яка живиться кров’ю тварин ?
-         Коли так говорять – «кинути ґедзя», «ґедзь напав» ?
-         Зробіть звуко-буквений аналіз слова ґедзь.
-         Прочитайте і запишіть народні прикмети, пов'язані з цією комахою.
 Літера Д, д
Д д дя ел дятел
По рецепту на базарі
дятел вибрав окуляри
натягнув собі на ніс
полетів трудитись в ліс.
-         Яку користь приносять пташки?
-         Кого називають лікарем лісу? Дятел – священний, пророчий птах. Існує переказ, що дятел був колись людиною, а потім Бог покарав його за гріх, і він перекинувся на птаха.
-         Зробіть звуко-буквений аналіз слова дятел.
-         Спишіть рядки з вірша М. Стельмаха. Вставте пропущені  розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення.
Літера Е,е
Е е ме те метелик
Над айстрами метелики літають,
такі барвисті, гарні і легкі.
То квітку найгарнішу вибирають,  
то носяться веселі та прудкі.
- Чи спостерігали ви як літає метелик?
- В давнину вважалося, що це пурхають душі померлих. «Ось, чия-то душка літає», – такі слова можна почути навіть у наш час.
- Поділіть це слово на склади.
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша  Надії Красоткіної.
- Знайдіть у вірші однорідні члени. Слово найгарнішу розберіть за будовою.
Літера Є,є
Є є ає ць заєць
Зайчик зщулився в кущах, бо напав на нього страх.
-         Відгадайте загадку:
В полі, в лісі, навкруги –
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки.
Відгадай, хто я такий?
-         Зробіть звуко-буквений аналіз слова заєць.
-         Запишіть  скоромовку:
-         Підкресліть слова у яких більше звуків, ніж букв. Доведіть свою думку.
 Літера Ж, ж
Ж ж жу  ве ль  журавель журавка журавлиця
Під бе.хмарною син.ою да. ю,
відірвавшись кр.лом від з.млі,
закурликало небо печа. ю —
це у вирій л.тять журавлі.
-         Про якого птаха можна сказати, що він великий, перелітній, з довгими ногами і довгою шиєю? Це – журавель. Самка його зветься журавка або журавлиця. Запишіть ці слова.
-         Запишіть каліграфічно в зошит рядки з вірша Надії Красоткіної.
Літера З, з
З з зе  мл ля земля
Земля моя, прекрасна Україно,
твоєю піснею я серденько живлю.
Для мене ти і вічна, і єдина,
і я тебе всім серденьком люблю!
-               Підберіть прикметники до слова земля.
-               Запишіть каліграфічно рядки з вірша Надії Красоткіної. Знайдіть звертання.
-      Що таке дієслово? Підкресліть дієслова. Визначте їх час.
Літера и
и ии жи житло
Бджоли сидять на спинках вуликів – буде велика спека.
-         Як називають житла тварин, створені самими тваринами?(Барліг, гніздо, дупло, лігво, нора)
-         А як називають житла, побудовані для тварин людьми?
(Акваріум, будка, вольєр, клітка, загорожа, шпаківня, вулик)
-         Відгадайте, як називають цю істоту?
Я труд поважаю,
все літо літаю у поле до гаю,
Збираю медок із різних квіток.
Кого не злюблю, того жалом колю. (Бджола)
-         Де живуть бджоли?Яку користь вони приносять?
-         Запишіть народну прикмету.
-         Визначте граматичну основу в реченні. Яке це речення? Доведіть.
Літера Й, й
Й й ай врожай коровай
Здрастуй, тату!
Здрастуй, поле!
Як чудово тут навколо!
Золотом дзвенить врожай,
буде добрий коровай.
Земля чорна, а білий хліб родить.
-         Десь вода вирує голосно, млин гуде і меле борошно. Що таке борошно?
-         Які хлібні вироби виготовляють з борошна?
-         Прочитайте вірш
-         Спишіть останнє речення. Визначте граматичну основу.
-         Прочитайте речення із звертанням.
-      Запишіть прислівя і поясніть його значення. Назвіть слова-антоніми.
 Літера І, і
І і ірис синій іній
Спинись на хвилинку,
 поглянь, як красиво!
Це іній пухнастий —
справжнісіньке диво.
-         Які опади бувають взимку?  
-         Утворіть слово з першого складу першого слова і другого  - другого слова : ірис, синій
-         Що таке іній? (Іній – це льодяні кристали води у вигляді сніжинок, що осідають на поверхні охолоджених предметів.)
-         Прочитайте спонукальне речення.
-         Запишіть із пам’яті.
-         Виконайте звуко-буквений аналіз слова іній, підберіть синоніми (паморозь, приморозь).
Літера Ї,ї
Ї ї їжа їжак
метеликів ловили
Два хлопчики коло струмка
на стежечці зустріли.
і молодого їжака
Два хлопчики коло струмка
метеликів ловили
і молодого їжака
на стежечці зустріли.
- Пограймо зі словами у додавання. Додай букву, щоб вийшло нове слово. Їжа – їжа+к=їжак.
- Що ви пам'ятаєте про їжака з уроків природознавства? Їжак – наймудріший з усіх тварин, тому що найдовше живе на світі.
 - Переставте рядки і запишіть вірш.
- Виконайте звуко – буквений аналіз слова їжак.
 Літера К, к
К к ка  ли на калина
Пишається, вода, червона, калина
Пишається над водою червона калина.
-         Які ви знаєте народні символи України? Одним з улюблених є калина.
-         Із слів складіть речення, змінюючи слова і використовуючи прийменники..
-         З якого твору цей рядок? Хто його автор?
-         У «Кобзарі» слово калина зустрічається 365 разів.
-         Встановіть зв’язок слів у реченні.
-         Виконайте звуко – буквений аналіз слова водою.
Літера Л, л
Л л лі лід
Ох, змінився навколишній світ,
голо, пустинно і холодно стало.
А на калюжах тонесенький лід,
ніби гладесеньке скельце упало.
-  Пригадайте, в яких трьох станах може існувати вода? Наведіть приклади води у твердому стані.
  -   Запишіть каліграфічно рядки з вірша Надії Красоткіної.
  -    Підкресліть прислівники.
 -  Доберіть споріднені слова до слова лід.
Літера М, м
М м му  мор мухомор
Я мухомор, я людомор,
Червоний, наче помідор.
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам’ятай!
Мене побачиш - обминай!
- Назва якого гриба погрожує мухам?
- З якого твору ці рядки?
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого.
(П’
єса “Хвалилися гриби»)
- Прослухайте уривок, назвіть та запишіть спонукальні речення.
Літера Н, н
Н н не іл ля неділя    
А субота – хлібом – сі..ю
прив..ла с..стру н..ділю.
- Які дні тижня знаєте?
-  Який останній день? Вірили, що людина, яка народилася в неділю, буде щаслива, гарна, здорова.
- Запишіть речення, вставляючи пропущені букви
- Які букви ви вставили? Що відбувається з приголосними перед закінченням в орудному відмінку однини? (Вони подовжуються) Чи завжди відбувається подовження?
- Виконайте звуко – буквений аналіз слова неділя.
Літера О, о
О о оо ок ор океан море
Океани і моря, сполучені між собою, утворюють єдиний Світовий …(океан).
- Які океани ви знаєте?
- Підберіть прикметники до іменника море.
- Які моря є в Україні? Як записуються власні іменники?
- Закінчіть речення, запишіть його каліграфічно.
Літера П, п
П п пр бл приваблює
Бо квіточка — це усмішка землі.
А квітка вабить очі і милує.
Приваблює, захоплює, чарує.
І сяє, ніби сонечко, в імлі.
А квітка вабить очі і милує.
І сяє, ніби сонечко, в імлі.
Приваблює, захоплює, чарує.
Бо квіточка — це усмішка землі.
- Це поезія Надії Красоткіної «Квітка».  З чим порівнює квітку поетеса? Які квіти – символи ви знаєте?
- Підберіть прикметники до слова квітка.(Ароматна, духмяна, пахуча, п’янка, запашна).
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша.
-Розберіть за будовою прикметник запашна.
Літера Р, р
Р р ер рб верба
Стежина зникає у верболозах;
поміж (плакучих) верб (співають)соловейки.
 - Ми говорили про улюбену та поширену на Україні рослину – калину. А без якої ще рослини не можна уявити собі Україну?
- Складіть зі словом верба словосполучення, речення.
- Прочитайте групи слів. Які з них можна назвати реченням?
- Поширте словосполучення «поміж верб соловейки» так, щоб утворилось речення. Запишіть речення, встановіть зв’язок слів у реченні. (На вибір.)
Літера С, с
С с со нц сонце
Т.пло і світло. Як без ц.ого жити?
Без світла і т.пла  жи. я нема.
І доки буде сон.чко світити,
мине нас холод і страшна піт.ма.
- Прочитайте рядки з вірша Надії Красоткіної «Сонце».
- Без чого ще неможливо жити? (Без повітря, води, сонця).
- Знайдіть іменники. На які питання вони відповідають?
- Знайдіть  спільнокореневі слова .
- Запишіть каліграфічно, вставляючи пропущені букви.
Літера Т, т
Т т тва тварини
Тварини дають цінні і  необхідні продукти харчування. Вівці дають людям не лише м’ясо, але вовну для одягу. Вовк старіє, а не мудріє.
- Ми часто говоримо про рослини. Але тварини так само населяють нашу планету. Без них неможливо уявити життя людей. Назвіть звуки в слові тварини.
- Які слова називаються однорідними членами речення? Які при них ставляться розділові знаки?
- Каліграфічно спишіть речення, вставте пропущені сполучники
Поясніть вживання розділових знаків.
- Виконайте звуко – буквений аналіз слова моє.
Літера У, у
У у Уу кр Україна
Я і Україна, я — й моя держава,
Ми сини і доньки на святій землі.
Ми — її майбутнє, честь її і слава.
Знаємо про це ми, хоч і ще й малі.
- Що ви знаєте про свою державу?
- Доберіть синоніми до слова Україна.
- Знайдіть займенники. На які питання вони відповідають?
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша «Україна» Надії Красоткіної, займенники підкресліть.
Літера Ф, ф
Ф ф фа рт фартух
Без праці нічого (не) зробиш.
Лінивого й ноги (не) носять.
Хочеш їсти калачі - (не) сиди на печі.
- Як називають одяг, який повязують спереду для захисту від забруднення? Підберіть синоніми до цього слова.
- Люди яких професій у своїй роботі користуються фартухами?
- Які прислів’я про працю ви знаєте?
-         Спишіть прислівя. Як пишеться не з дісловами?
Літера Х, х
Х х уд жн художник
І пишаються дерева
золотим своїм вбранням.
Це якийсь маляр, напевно,
догодити хоче нам.
-      Хто такий художник?( Художник – це людина, яка займається живописом)
-      Назвіть відомих художників України. (Архип Куїнджі, Микола  Пимоненко, Катерина Білокур…)
-      Складіть слова з букв, які входять до складу слова художник. (жук, кожух, дух, ножик…)
-      Каліграфічно спишіть вірш Н. Забіли.
-      Розберіть за членами перше речення.
-      Чи є однорідними членами речення слова золотим, своїм? Чому?
Літера Ц, ц
Ц ц це яйце
Писанки в Україні традиційно виготовляли напередодні Великодня жінки та дівчата.
- Що таке писанка?
- Пташині яйця були символами життя. Це цікаво! У канадському місті Вегревілі за проектом художника Павла Цимбалюка створено 20 –ти метровий пам’ятник українській писанці, що за розміром відповідає триповерховому будинку
- Запишіть під диктовку.
- Чому вживається велика літера? Знайдіть однорідні члени речення. За допомогою чого вони з’єднуються?
- Виконайте звуко-буквений аналіз слова яйце.
Літера Ч, ч
Ч ч ча йк чайка
талисяПовер закоки з ходівпо ан кахчай.
Поверталися козаки з походів на чайках.
-   Гра “Зі слова – по букві”
З першого слова візьміть першу букву, з другого – другу…
Чапля, фазан, жайвір, шпак, шуліка.
-  Підберіть прикметники до слова чайка,(білокрила, ніжна, самотня, прудка…) складіть речення.
- Чайка – дуже гарна й волелюбна птаха. У наш час чисельність їх зменшується, тому чайки занесені до Червоної книги.
-  Які багатозначні слова ще знаєте?
- Відновіть і запишіть речення.
Літера Ш, ш
Ш ш ша бл ля шабля
Та за Вкраїну нашу рідну
Ладнаю шаблю і коня.
-  Ви вже знаєте, що козаки дуже любили волю. Яка зброя допомагала козакам боронити рідну землю? Що таке шабля?
-  Запишіть у зошит слова з пісні. Назвіть до якої частини мови належить кожне слово.
-  Виконайте звуко-буквений аналіз слова шабля.
-  Підберіть до слова лад антонім(безладдя). Розберіть його за будовою.
Літера Щ, щ
Щ щ ще др вк щедрівка
Ой, дзвенить щедрівочка, не вгаває:
 - Хай життя веселками розквітає!
- Як називають обрядові  новорічні, різдвяні пісні? (Щедрівки, колядки). 
-  До якої частини мови належить слово життя?
- Підберіть синонім до іменника веселка.
-  Спишіть вірш.
- Виконайте звуко- буквений аналіз слова життя.
Літера Ю, ю
Ю ю лю ст рк люстерко
Вибрала веселка
чотири люстерка:
озеро прозоре, море неозоре,
довгу річку, круглий став
у віночку із купав.
-         Гра “Зі слова – по букві”
Лід, люстерко, щастя, плита, сокира, корова.
-  Яке слово утворилось від слова люстра? Доберіть синонім до нього?
-  Які члени речення називаються однорідними?
-  Що можуть мати при собі однорідні члени речення? Знайдіть їх у вірші і залежні слова.
- Спишіть вірш.
Літера Я, я
Я я яг од ягода
Вишиваю вишиваночку
я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках
ягідками рясно вишита.
 - Які рослини- символи ви знаєте?
 -Яку будову має рослина? Які вам відомі види плодів?
(Ягода – великий соковитий плід. )
-         Коли буква я позначає два звуки? Поясніть вживання слова з великої літери.
- Запишіть із пам’яті вірш.
- Підкресліть граматичну основу першого речення. Визначте відмінок іменника вишиваночку. Виконайте звуко-буквений аналіз слова ягода.
Літера ь
Ь ьь ку нь курінь
Довкола площі були побудовані хатки, так звані курені. Вони були покриті очеретом або кінськими шкурами. В кожній такій хатці жив один курінь із курінним отаманом.
-  Як називались хати, в яких жили козаки? Який останній звук у слові курінь?
 - Як переносяться слова з м’яким знаком?
-  Підберіть спільнокореневі слова до слова козак (козачка, козацька, козаччина, козакувати).
-  Запишіть під диктовку. Перевірте диктант.
-  Поясніть написання слів очерет, курінний, отаман.

Комментариев нет:

Отправить комментарий